Verslag en stand na ronde 13, gespeeld op vrijdag 5 december 2014

Sander vergroot voorsprong

In de 13e ronde interne competitie wist Sander door een overwinning op Gerard Kuijs zijn voorsprong te vergroten op achtervolger Thomas.

In een Franse partij, waarbij Sander met zwart speelde leek wit aanvalskansen te hebben via de lange diagonaal a1-h8. Na een witte pionopstoot kon zwart echter pareren.Toen het gevaar voor een aanval geweken was, ruilde Sander eerst de torens af op de a-lijn, daarna kon hij aan een eigen aanval gaan denken. Via een grootscheepse afruil bleef Gerard met een verloren stelling zitten omdat zijn paarden hopeloos stonden opgesteld en de zwarte aanval onweerstaanbaar werd. Gerard moest vluchten naar een  glad verloren eindspel dat Sander snel omzette naar winst. Opvallend was ook weer in deze partij, dat Sander een mindere stelling zodanig weet te vertroebelen voor de tegenstander dat deze tot fouten verleid wordt en een onvoorziene ( voor de tegenstander althans) tactische wending de beslissing brengt. Je staat natuurlijk ook niet zomaar op de eerste plaats!

Neef Nico Kuijs deed het beter en wist de weer uitermate lang nadenkende Evert te verschalken.  Als Evert gewoon sneller gaat spelen, krijgen we een andere  tegenstander te zien, want hij verliest teveel door te lang nadenken!

Het was dat Wouter met wit tegen Thomas heel weinig tijd meer tot zijn beschikking had, anders had hij zeker gezien dat hij de koning na een schaak op de 7e rij, waarna deze riskant naar de 6e rij vertrok in grote problemen had kunnen brengen. Een voorbereidende  pionzet  met matdreiging tegen zwart leek ijzersterk, maar zoals het ging kwam er een potremise op het bord. Een mooie prestatie van Wouter!

Piet Kuijs kwam met de schrik vrij tegen Eric van Benschop. Eric speelde het Benko-gambiet uitstekend en hield een ijzersterk loperpaar over dat de witte torens lamlegde. Eric werd echter te ‘hebberig’ volgens Piet  en raakte zijn ‘powerhouse’ namelijk de zwarte velden loper kwijt slechts op zoek naar een ‘lullig’ kwaliteitje.  Onnodig en een zware  strategische fout die Piet hard afstrafte. Eric liep in een penning die materiaal ging kosten. Jammer voor Eric, miste hij een geforceerde variant die hem twee pionnen zou opleveren voor de kwaliteit en goede remisekansen.

Het werd 1 pion en dat was te weinig  tegen een secuur uitspelende Piet.

Willem Pool lijkt een steeds edelmoediger schaker te worden. Vorige week liet hij het punt aan een tegenstander die bijkans vermorzeld werd en nu hielp hij Piet van Wonderen, door als een wilde zijn h- en g-pion naar voren te gooien. Piet liet even zien dat je geen van der Sar hoeft te heten om leuk te kunnen keepen, want hij ving de aanval bekwaam op en hoekte Willem vervolgens kansloos neer!

Een bijzonder prestatie boekte Marnix Deurloo door de bijna 500(!) punten sterkere Han Kemperink te verslaan. Marnix speelt de laatste tijd sterker en sterker en zijn progressie gaat hem flink wat ratingpunten opleveren. Han was in de partij wel wat ongelukkig, doordat hij een aanval van Marnix met zware stukken behoorlijk had onderschat en het vervolg  zich niet meer liet bewijzen.

1 Sander Mossing Holsteijn 2044 974,67 100 11 9 2 0 90,9 1
2 Thomas Broek 2170 799,5 99 8 6 2 0 87,5 -2