Verslag en stand na ronde 28, gespeeld op vrijdag 20 mei 2016

Thomas neemt kop over van Eric  en Piet van W. “kan die kop niet meer zien”

In de 28e ronde speelde Thomas met wit tegen Eric. Het werd na 1 d4,d6 2.c4,e5 een afruilvariant waarbij de dames gelijk van het bord gingen. Thomas koos voor de scherpe voortzetting waarbij de pionnen op de koningsvleugel direct naar voren stoomden. Gaandeweg de partij moest Eric de kleine kwaliteit in leveren maar leek zijn stelling nog houdbaar. Tijdgebrek speelde Eric op, terwijl Thomas ruim in de tijd zat en met natuurlijke zetten de winst naar zich toetrok. 1-0 dus en Thomas lost Eric weer af voor wat de koppositie betreft. Met nog twee ronden te gaan lijken de papieren voor Thomas het best. Robert heeft zich teruggetrokken voor de rest van het seizoen en Sander mist de laatste ronde. Over twee weken op  10 juni wordt de partij Sander-Thomas gespeeld en de laatste ronde speelt Thomas weer tegen Eric. Aan 2 remises heeft Thomas genoeg om clubkampioen te worden.. Dat zou bijzonder zijn, omdat hij dan maar 16 partijen gespeeld heeft!!

Wouter verloor met wit wat ongelukkig tegen Sander die met  de pion-zet g5 profiteerde van de blunder van Wouter. Het witte paard had geen velden meer en hoewel Wouter nog wat tegensputterde was duidelijk dat de winst Sander niet meer kon ontgaan.

Nico Kuijs en Hans Leeuwerik speelden voor de 3e keer achtereen tegen elkaar.  Dit keer werd het de Burn-variant van de Franse opening. Vernoemd naar Amos Burn, die deze variant met zwart in het Hastings-toernooi van 1895 geregeld speelde tegen de toppers van toen. Met succes, vandaar dat deze variant ook nog steeds in het repertoire van de hedendaagse grootmeesters te vinden is. Nico, alhoewel geen grootmeester, speelde het lang volgens de theorie en wit kreeg- hoewel hij een prettige stelling had- nergens echt voordeel. Na een grote afruil ontstond er een remise stelling en het aanbod van Hans die flink minder tijd had, werd door Nico aangenomen. De tweekamp Nico-Hans staat nu 1½-1½.

Piet van Wonderen speelde voor de 3e keer in successie tegen Gerard Kuijs. Vorige keer werd hem een eindspel afgepakt en Piet aasde op revanche. Piet wil graag wat vroeg klaar zijn en dan heb je aan Gerard K. geen goede, vandaar het commentaar van Piet na de partij: “Ik kan die kop niet meer zien”. Ook nu moest Piet weer tot het gaatje gaan om Gerard om zeep te helpen. Weer een eindspel en weer werd het laat voor Piet, die baalde dat Gerard in verloren stelling maar door en door ging.
Piet had het loperpaar en de paarden van Gerard waren een paar uitgerangeerde Circus Renz knollen. Ze deden niets en Piet fileerde middels messcherpe loperzetten de stelling van Gerard met speels gemak. Piet gaat nu op kop in de tweekamp met 2-1.

Tja Piet, dan maar even geen cognacje meer thuis. Rommelen in de keuken na 0.00 uur geeft gedonder in de glazen!

Mooiste eindspel (een toreneindspel, de moeilijkste die er zijn) van de avond werd gespeeld door Gerard van Pinxteren met zwart tegen Kees Lute.  Vorige keer dat de heren elkaar troffen was het remise en wees Kees Gerard na de partij nog even fijntjes op de zet waarmee Gerard had kunnen winnen. Gerard was dat kennelijk niet vergeten want met verbeten precisie schoof hij de taaie Kees er in een moeilijk toren eindspel knap vanaf. Gerard won, doordat hij de vrijpion van Kees onder controle hield met zijn toren. Ondertussen had Gerard zelf  vrijpionnen op de f- en g-lijn op de 5e en 6e rij. Met zijn koning voor de eigen pionnen had Gerard beslissend voordeel. De mat en promotiedreigingen van zwart werden Kees te veel en hij gaf op.

Hemmo Dekkers had met wit lange tijd een goede stelling in handen tegen Henk van der Eng. Henk moest lang in de verdediging om de dreigingen te pareren. Toen het gevaar geweken wa,s kwam Henk met een dame-uitval en viel een toren en een pion aan. Hemmo zag zich genoodzaakt op zijn beurt te verdedigen, maar dat pakte minder goed uit. Henk greep het initiatief, liet niet meer los en won.

Willem Pool kreeg het met wit zwaar te verduren tegen Piet Kuijs. In het middenspel wist Piet met dame en toren de d-lijn te bezetten en hij oefende grote druk uit op een pion op e3. Omdat de witte koning ook in de vuurlinie stond, had Piet de boel open kunnen breken en zijn loper kunnen activeren met …d4. Zijn broer Nico had de zet ook gezien ( maar souffleren mag niet) evenals trillende Willem zelf. Piet speelde anders en dat pakte niet goed uit. Met een verrassende zet, liet Willem een paard slaan en kreeg een machtige aanval waarbij hij even later zijn paard weer terug kreeg. Willem kon van de spanning niet meer achter het bord blijven zitten en stond na iedere gedane zet triomfantelijk en nauwelijks verholen trots naar de toeschouwers te kijken. Arme Piet zag het niet meer en met snel slinkende speeltijd en zijn koning in een open vuurlinie moest hij opgeven.

Pieter Dijker had met zwart zijn revanche tegen Frank Sluiter van wie hij twee weken geleden nog verloor door een mataanval van Frank. Nu kwam er een toreneindspel op het bord met een pion meer voor Pieter. Frank speelde lang goed tegen, maar kon promotie van de pionnen van Pieter niet meer voorkomen en hij verloor.

Aanstaande vrijdag is er snelschaken. Als je niet kan, dit graag voor vrijdag 17.00 doorgeven. Dan kunnen we uiterlijk 20.30 beginnen! Indeling op sterkte.

1 Thomas Broek 2185 1611 100 14 12 2 0 92,9 2

Egbert Kooiman 1642 Afwezig met geldige reden
John Chadwick                                     Niet gespeeld buiten schuld

Verslag en stand na ronde 27, gespeeld op vrijdag 6 mei 2016

Wit gaat mat maar wint door tijdblunder zwart.

Het leek een mooi scenario voor Robert van der Wal; zo’n beetje als wat Ajax ook in gedachten had. Voor Robert gold: winnen van Eric van der Klooster en de laatste 3 ronden de achtervolgers op remise houden en het clubkampioenschap is binnen. Het pakte anders uit.

Robert stak veel tijd in zijn stelling en kreeg uiteindelijk de taaie Eric op de knieën. Het zou mat gaan lopen totdat Robert een vreselijke tijdblunder beging. Nee,.. er komt geen kwartier meer bij…. “Uw tijd is om meneer van der Wal, u verliest door tijdsoverschrijding, er is geen beroep meer mogelijk, u ontvangt een nul” De dienstdoende arbiter was bikkelhard… en Eric voorzag het begrip gnuiven van een nieuwe betekenis.

Er zijn met nog 3 ronden te gaan vier kanshebbers voor de clubtitel: Eric, Thomas, Sander en Robert. De verschillen zijn miniem, dus spanning gegarandeerd voor de komende ronden!

Wouter Beerse was al voor de partij in mineur, had de hele dag al achter een vervloekt beeldscherm gezeten en het zou wel niet veel worden tegen de altijd gevaarlijke Tricky Thomas. Maar zowaar zag zijn stelling er na de beginfase helemaal niet verkeerd uit en Wouter schaakte gewoon prima.  Thomas zag niet 1,2,3 hoe hij dit moest winnen. Een sterk wapen van Thomas was weer dat hij nauwelijks in tijdnood kwam, terwijl Wouter onder tijdsdruk kwam te staan. Het was in die fase dat de onnauwkeurigheden zich openbaarden in wit ’s spel en Thomas de gelegenheid gaven een mataanval op te zetten. Het slotplaatje was bijzonder fraai met een zwarte dame en toren die in een soort dodelijke verwurging verwikkeld waren met de witte koning en toren. Wouter keek er nog even onthutst naar, terwijl Thomas er naar keek met de blik van de ambulance-broeder: “Hier is geen reanimatie meer nodig”.. 0-1

Nico Kuijs had zijn revanche tegen Hans Leeuwerik die vorige week nog won van Nico. Dit keer had Nico wit, maar hij kwam met nadeel uit de opening. Tot zet 20 bleef wit beduidend minder staan met een achter gebleven pion.  Ook in deze partij kwamen de fouten in de laatste 5 minuten  van de speeltijd tot stand. Zwart die nu minder stond zette zijn toren op de 7e rij waar hij de toren op wit’s onderste rij had moeten pennen. Hans viel de dame aan, Nico pareerde knap, pakte de loper met de toren en maakte daarmee een familieschaak met dame winst mogelijk en ineens viel alles op zijn plek. Na een grote afruil was het eindspel direct gewonnen voor Nico en daarom 1-0.

Piet van Wonderen zal zich nog wel even achter de oren krabben na het verliezen van de partij tegen Gerard Kuijs. Piet kwam met wit vanuit de Scandinavische opening overwegend te staan met een betere pionnenstelling en als bonus een pion meer. Piet pakte het prima aan maar zijn aanvalsdrang ging met hem op de loop. Gerard: “Ik deed helemaal niets, ik dacht, laat maar komen” zag tot zijn verbazing Piet een paar flinke fouten maken waardoor Gerard weer terug in de race kwam, sterker nog hij hield er een winnend eindspel aan over. Het kan raar gaan…

Evert Schmit was er eindelijk weer eens helemaal bij. Na zijn dramatisch rating verlies van 130 punten moest het toch weer eens gebeuren en direct haalde Evert tegen Hemmo zijn gram. Natuurlijk staat Evert dik onder zijn ratingniveau en deze overwinning zet hem vast weer op het goede spoor.

Hidde Brugman moest alweer tegen Willem Pool. Gekscherend zei de competitieleider: “Moet je nou alweer tegen Hidde, Willem? “Jaaa zei Willem,  Hidde wil revanche maar dat krijgt hij niet…” Dan moet je oppassen, zeker tegen Hidde. In dit geval hield de voorzitter woord en Hidde werd er lelijk afgetikt in het eindspel.

Frank Sluiter is definitief terug met een overwinning op Rene van der Linden, de tweede overwinning op rij voor Frank, keurig hoor!

NB: Er is een omzetting in het competitierooster: vrijdag 3 juni is er dubbelschaak in plaats van vrijdag 10 juni. Op 10 juni zal de 29e ronde interne competitie gespeeld worden, noteer dit in uw agenda!

1 Eric van der Klooster 1938 1552,5 100 27 8 17 2 61,1 1

Nico Lute 1004 - Afwezig met geldige reden

Verslag en stand na ronde 26, gespeeld op vrijdag 29 april 2016

Weer wint Beerse

Het slot van de interne competitie van Castricum wordt bijzonder spannend. Met nog 4 ronden te gaan is zelfs nummer 10 met 2 verliespartijen achterstand nog een kanshebber. Niet eerder is dit in het verleden voorgekomen.  Een aantal vaste titelkandidaten hebben deze competitie beduidend minder keer gespeeld, waardoor dit is te verklaren. Wel leuk voor de spanning in ieder geval!

In de 26e ronde interne competitie speelde Wouter met zwart tegen kopman Eric en net als 3 ronden geleden won Wouter. Beide spelers troffen elkaar weer vanwege de afspraak dat de laatste 5 ronden steeds de nummer 1 tegen 2 enzovoort speelt. Wederom werd het een spannende partij met kansen over en weer. Op het eind was het Wouter die met de enige reddende paardzet gelijk de partij in zijn voordeel besliste. Door het verlies van Eric, komt Sander die zelf niet speelde op kop.

Mark had de pech om snel achter elkaar Thomas te loten en dit keer werd het een partij met normale speelduur. Evengoed ging het erg ‘rapid’ want na twintig zetten gooide Mark de handdoek in de ring nadat hij een kwaliteit zou gaan verliezen. Jammer want de opening zag er niet verkeerd uit voor Mark, die Thomas opzadelde met een dubbelpion op de a-lijn. Wel kreeg Thomas spel over de open b-lijn en er ontstond een schermutseling die dus op kwalverlies voor Mark uitliep.

Piet van Wonderen had revanche in de zin tegen Gerard Kuijs van wie hij pas nog had verloren. Gerard verloor een pion maar wist naar eigen zeggen niet hoe dat kwam….tja… dan weet je dat het niet je avond is  en Piet wist het niet zo eenvoudige eindspel knap tot winst te voeren. Nu heeft Piet twee Kuijssen achter elkaar verslagen. De familie loopt direct nog een van Wonderen-complex op. Dan moet scherpschutter Nico K. de familie-eer maar gaan redden.

Frank Sluiter speelde een fantastische partij tegen Pieter Dijker. Frank won een stuk maar had nog een lange weg te gaan, toen Pieter echter vreselijk misgreep. Pieter plaatste de dame op een verkeerd veld, waarna Frank  eerst een vervelend schaak dreigde op f2, maar tevens ook een aftrekschaak op de dame. Pieter had zich nog kunnen redden van direct verlies, maar na een stap met zijn koning opzij gedaan te hebben voerde Frank een dodelijk combinatie uit.

Egbert Kooiman speelde voor de 2e keer in 1 week tegen Bart Schlosser. Eerst bij de veteranen en nu op de vrijdagavondcompetitie. Egbert speelde het Siciliaanse spel agressief met lange rokade en een aanvalsstelling. Bart speelde het secuur maar liet het lopen in het eindspel en verloor waarna Hidde Brugman in de analyse liet zien dat Bart wellicht had kunnen winnen. Dan zijn de druiven zuur en Bart schijnt een onrustige nacht gehad te hebben.

Ook Han Duinker kon zich revancheren voor een verlies tegen Eric van Benschop pas geleden. Han speelde goed en greep de kansen die zich voordeden met beide handen aan. Mooi gedaan Han!

Vorige week speelde het 1e team tegen Santpoort 2 en het werd een flink pak slaag want Castricum verloor met maar liefst 7-1. Alleen Gerard Kuijs wist te winnen en redde daarmee de eer voor de Castricummers. Volgend jaar dus na promotie van het 2e team weer twee teams in de eerste klasse A en B.

1 Sander Mossing Holsteijn 2016 1453 100 18 10 7 1 75 2
2 Eric van der Klooster 1938 1450,5 99 26 7 17 2 59,6 0