Verslag en stand na ronde 19, gespeeld op vrijdag 19 februari 2016

Eric pakt 14e(!) remise

In de 19e ronde wist Gerard Kuijs met zwart knap stand te houden tegen clubkampioen Eric van der Klooster, die weliswaar zeer goed kwam te staan tegen de Stonewall opstelling van zwart, maar met weinig tijd op de klok niet voor de winst wilde gaan.  Netjes van Gerard die met 250 ratingpunten minder vooraf met remise bij het wedkantoor  werd ingeschat op 1 -20. Een kans van 5% op remise en 20 keer de inleg uitgekeerd bij dat resultaat. Niemand die daar zijn vingers vooraf aan durfde te branden…..

Mark Min had de pech dat hij met zwart tegen Robert van der Wal een systeem tegen het Engels speelde dat Robert 20 jaar geleden al met succes bestreed. Na de zetten Pf6 en d5, cxd5,Pxd5, Pc3,Pxc3,bxc3, g6 krijgt wit de open b-lijn en staat zwart gedrukt. Na het logische h4 van Robert had Mark beter met h5 kunnen antwoorden maar ook dan speelt het makkelijker met de witte stukken. Lang wist Mark de schade nog beperkt te houden maar  in zijn zoektocht naar actief spel overspeelde hij zijn hand. Toen Robert met een toren en een pion twee lopers aanviel was het gebeurd en kon Mark niet veel later opgeven.

Nico Kuijs speelde ook de Engelse opening waarbij tegenstander Sander Mossing Holsteijn snel met e5 en f5 kwam. Niet de beste aanpak van het Engels maar in de handen van Sander werd het toch weer gevaarlijk. Hoewel de zwarte damevleugel amper was ontwikkeld en de verdachte zetten met de dame wat gehandicapt oogden kon Nico de zwarte opstelling niet weerleggen. Sander  kreeg een pion op e4 en dreigde met zijn paard via e5 naar veld d3 te gaan. Na nog wat zetten kwam er een verrassende paardmanoeuvre en was de partij ineens in het voordeel van Sander beslist.

Piet Kuijs zag een pion vork over het hoofd waardoor hij materiaal verloor maar achteraf bleek het een subliem stukoffer te zijn . Omdat tegenstander Evert nog niet gerokeerd had en zijn toren op de open g-lijn er voor spek en bonen bijstond kon Piet in het centrum zijn pionnen in beweging zetten. Piet had meer dan genoeg compensatie maar uiteindelijk kon Evert het  remise houden!

Wouter Beerse won knap van Rob van den Heuvel die de hele partij moeite had om een zwakke pion op c6 te verdedigen. Paard b8 bleef zodoende lang op stal en gaf wit de gelegenheid om alle stukken goed neer te zetten. De partij duurde tot ver in de blessuretijd maar toen had Wouter eindelijk de vis op het droge. Spannende partij!

Jos Maasdijk kon het na de overwinning vorig jaar nu niet bolwerken tegen Piet van Wonderen.

In een dame,toren en loper eindspel liet hij zich flessen door de getructe Piet die plotseling met de loper op g3 en een schaak met de dame op de onderste rij binnen viel zonder te kloppen. Deze gecombineerde actie was Jos te veel  en hij had erge spijt dat hij het gevaar via de onderste rij had onderschat!

Heel knap was de overwinning van Eric van Benschop tegen Han Duinker. Er leek in een toreneindspel weinig aan de hand en een remise was voor beiden een realistische uitslag. Waar het mis gegaan is voor zwart weet de schrijver niet maar Eric scoorde knap het volle punt!

Frank Sluiter kon eindelijk weer eens op de wekelijkse schaakavond zijn en was blij met Hemmo Dekkers als tegenstander. Of dat na afloop ook nog zo was leek minder voor de hand te liggen, want nadat Frank een eenvoudige vork miste kon hij direct opgeven. Nu weer wat speelritme opbouwen Frank!

1 Eric van der Klooster 1947 1139 100 19 5 14 0 63,2 -1

1164  1272

Verslag en stand na ronde 18, gespeeld op vrijdag 12 februari 2016

Externe wedstrijd Wijker Toren 2- Castricum door Evert Schmit

En een stoel voor de wedstrijdleider

De Wijkertoren speelt zijn bondswedstrijden in de Moriaan te Wijk aan Zee. Niet altijd, dan staat er een team (uit Groningen bijvoorbeeld) voor niks in Wijk aan Zee, maar vaak ook wel en dan staat er een team (van Krommenie bijvoorbeeld) per abuis bij de Prinsenhof in Beverwijk. Nu speelde de Wijkertoren ‘gewoon’ in Wijk aan Zee en we waren er allemaal: De Wijkertoren 1 en 2, Castricum en de Groninger Combinatie. Alleen de zaal was niet besproken. Of wel besproken, maar afgezegd. Daar kwamen we niet achter, want de verantwoordelijke man zat in Zuid-Amerika. De Moriaan werd in ieder geval  geteisterd door een kinderfeestje en tot overmaat van ramp was er ook nog een zogenaamde stamppotrun. De schakers werden na ferme onderhandeling gedoogd en opgeborgen in het achterste zaaltje en de bar was aanvankelijk verboden gebied, hoewel de regels in de loop van de middag wat werden opgerekt. Iets over enen had ook de wedstrijdleider de weg naar het bezemhok gevonden. Hij werd door een opgewekte voorzitter van de Wijkertoren, Hans Wiemerink, verwelkomd met de woorden: ik heb in ieder geval een stoel voor je geregeld. Auke Nicolai keek er niet van op en maakte het zich zo gemakkelijk mogelijk te midden van het gedrang.

Wedstrijdleider Auke Nicolai

Om kwart over enen had iedereen een plaatsje gevonden, waarbij opviel dat de Wijkertoren 1 en de Groninger Combinatie met zijn grootmeesters twee keer zoveel ruimte kregen als de Wijkertoren 2 en Castricum. De laatste twee teams hadden nauwelijks ruimte om te bewegen en al helemaal geen om te schrijven.

De Wijkertoren 2 (aan de rechterkant) tegen Castricum 1 (aan de linkerkant)

Ik bood aan alle zetten voor ze te noteren, maar dat deden ze toch liever zelf: op hun knie, onder de rand van hun bord geschoven of op andere voor mij ontoegankelijke plekken, zodat ik aan het eind alle formuliertjes moest zien te bemachtigen om er een foto van te maken. Ja, het is behelpen in de onderbond.

Maar tegen wie speelde Nico Kok eigenlijk? In elk geval stond het na elf zetten zo:

Dat moet je natuurlijk niet doen. Een paar zetten later had hij eerst de zwarte damevleugel opgeruimd en toen liep hij op de andere vleugel dwars door de porseleinkast van de kort gerokeerde zwarte koning heen. Toen hij zijn f-pion op g8 tot  tweede dame  had gekroond (zou verboden moeten worden) gaf Heleen van Arkel (u had het al geraden?) op.

Er zaten twee helden uit vroeger tijd in de (vooruit, ik wil niet rot doen) zaal. Peter Uylings speelde voor dWT1 (en had praatjes voor twee) en Niko Kok (zwijgzamer maar vele malen kampioen van Weenink) voor dWT2. Nico borg bord en schaakstukken op toen kunst en gezin hem meer bleken te boeien dan een spelletje schaak. Wij vroegen hem vaak: kom weer eens schaken. En dan hield hij de boot af. Er moest ook nog gewerkt worden. Maar opeens was daar Cas, zijn zoon, die schaken kon. Van wie had hij dat geleerd? En nu dan in dat kielzog Nico zelf weer. Of eigenlijk geen kielzog, hij is de boeggolf van het tweede.

Sommige spelers (Van der Klooster en Spruit, Van Wonderen en Van Maassen) hielden opzichtig rekening met het dreigement dat de bar voor de schakers om drie uur zou sluiten en tekenden dus ruim op tijd voor remise.

Helemaal op het laatste bord (dat was nog net bereikbaar) vloog de nog steeds opgewekte voorzitter van de Wijkertoren, Hans Wiemerink, de nestor van Castricum, Ger Holsteijn, naar de keel. Dat kon niet goed gaan.

Diagram 1:

Wiemerink-Holsteijn na 15.Tdg1

Wiemerink-Holsteijn na 23.fxg5

Wiemerink-Holsteijn na 27…Df4

Wiemerink-Holsteijn na 33…De1

• Dia 1  zwart doet  15… Lf6 en dat is jammer, 15…cxd4 16.Kb1 Tc8 was zó makkelijk
  • Dia 2  en hier doet zwart 23… Txg4 en opent daarmee de h-lijn en dat zou hem slecht bekomen zijn als wit in het vervolg één zetje eerder met zijn dame naar h3 was gegaan (24.hxg4 e5 25.Dh3 Kf8 26.Lxg6! in plaats van 25.Pb3 e426.Dh3 Kf8 27.Tc1)
  • Dia 3  maar nu is zwart weer aan het roer, zijn koning is niet in gevaar, de witte loper is afgesneden van de aanval en dat rare paard kan ook nergens meer bij; toch probeert wit het met 28.Dh8+ enzovoort, maar zo’n dame alleen moet je dat akelige pad niet opsturen
  • Dia 4  volgens mij is dat mat, volgens iedereen trouwens.

Wat een partij riep de winnaar in euforie. Het was zijn vijfde overwinning op rij. Er had meer in gezeten mompelde de voorzitter van de Wijkertoren nu iets minder vrolijk.

De partij Rakhorst-Kuijs in de eindfase

Even daarna schoof Wim Rakhorst heel beheerst zijn partij tegen Gerard Kuijs naar winst. Zie hoe netjes de witte stelling is en wat een brokkelkaas de zwarte. Er ontbreekt trouwens al een zwarte pion.

Hans Leeuwerik voor zijn partij.

De Wijkertoren 2 stond op voorsprong en daar zou zo een twee drie geen verandering meer in komen, want de partijen Cas Kok-Hans Leeuwerik en Henk van der Eng-Cees Duivenvoorde werden allebei remise. Hans Leeuwerik speelde echt heel degelijk. Henk van der Eng ietsje minder. Hij viel aan met alle pionnen voor zijn koning naar voren. Het werd ogenschijnlijk een ravage, maar Cees ving de aanval keurig op en het was waarschijnlijk aan zijn lankmoedigheid te danken dat Henk uiteindelijk niet tegen de lamp liep.

Zwart speelde 34…Dxf5, waar 34…Dxd3 toch echt wel kansen had geboden.
Henk hield de partij, die in een eindspel met ongelijke lopers resulteerde, op laten we zeggen onderhoudende wijze remise.

En toen was er nog één partij aan de gang. Die tussen Robert van der Wal en Richard Schelvis.

Richard Schelvis aan het denken gezet

Richard was op de twaalfde zet overvallen door een combinatie van Robert die er zijn mocht.

12.Pc3-d5! Wij telden de partij al. Maar Richard ging in de verdediging en liet zich helemaal knevelen. Toen wist Robert het opeens niet meer. Hij probeerde het op de gemakkelijke manier, maar Richard wilde niet opgeven. Hij vlocht wat dreigingen in de stand, maar Richard trapte daar niet in. De afwikkelingen naar een voor wit gewonnen eindspel zocht Robert niet of Richard wilde niet meewerken. Richard deed eigenlijk een tijdlang helemaal niets, onder het motto: wie geknipt wordt moet stil zitten. Dat ging zo door tot en met de veertigste zet.

En toen geloofde Robert het wel. Het moest een lolletje blijven. Hij produceerde een serie halfslachtige zetten, die het Richard mogelijk maakten zich als een Houdini uit zijn boeien te bevrijden. Zullen we het maar op remise houden, hoorden we Robert zeggen. Een gentleman. Maar ja, opeens was het geen 4-4 meer, maar had Castricum verloren.Toch weer de punten gepakt…..

ES

Sander probeert maar Eric remiseert!

In de 18e ronde interne competitie speelde Sander met wit tegen Eric van der Klooster. Eric speelt al enige tijd 1….d6 op elke witte openingszet en heeft daar inmiddels behoorlijke ervaring mee. Sander moest ander maal ervaren dat zijn koningspionnen stuk liepen op de zwart verdedigingslinie. Verder dan een paar vruchteloze pogingen kwam Sander niet en Eric hield met zwart gewoon weer keurig stand!

Een waar spektakel  vond er op tafel twee plaats waar Ger met wit tegen Evert speelde. Vanuit de opening ontstond er een partij waar in de kansen wisselden en het was maar de vraag welke koningsaanval gevaarlijker was. Toen de dame van Ger werd aangevallen gaf hij zelf schaak middels een pionvork waarbij ook de toren werd aangevallen. Uiteindelijk bleek dat in deze moeilijk te taxeren stelling Ger net even verder had gekeken en beslissend voordeel kreeg en het punt pakte. Knap gespeeld wederom  van een schaakrot in vorm!

Mark Min was enigszins bang om een normale partij tegen overbuurman Gerard van Pinxteren te spelen en vertrouwde op zijn eigen snel schaak kwaliteiten. Een nederlaag tegen Gerard zou de Bocherinibuurt in rep en roer brengen en daar had Mark geen zin in. Vandaar dat er een paar partijen werden gespeeld met versneld tempo, waarin Mark zich net even slagvaardiger toonde. 2½-1½ voor Mark. Pleister op de wonde voor Gerard was wel dat hij de laatste partij Mark pardoes mat zette. Leuk!

Han Kemperink nam na de nederlaag vorige week snel revanche door Gerard Blees te verslaan. Gerard speelde met wit weer zijn betonopening met dubbelgezekerde pionopbouw en lopers op bescheiden velden. Altijd  moeilijk om daar een bres in te slaan maar na een mindere zet van Gerard kreeg Han kansen en wist deze heel secuur te verzilveren.

Peter Smit met wit, wist met een smerige zet Pieter Dijker te verrassen. Door schaak te geven moest Pieter de dekking van een stuk loslaten en verloor daardoor. Dat had er niet naar uitgezien want vanuit de opening ging het initiatief naar zwart die beter ontwikkeld stond. Nu tactisch scherper worden Pieter!

Verrassend was de nederlaag met wit van Egbert Kooiman tegen Tobias Vervaart. Zo heeft Tobias al twee flink sterkere spelers verslagen dit seizoen en misschien dat hij deze lijn kan doortrekken.

Rene van der Linden versloeg Marnix Deurloo, die zijn eerste partij van het seizoen speelde. Door studie komt hij op dit moment wat minder aan schaken toe maar in ieder geval kon hij nog wel een prijs in ontvangst nemen van voorzitter Willem Pool die Marnix de Bennes-bokaal overhandigde voor de speler die het afgelopen seizoen het meest gestegen is op de ranglijst.

1 Eric van der Klooster 1947 1096,5 100 18 5 13 0 63,9 -2

8 7978036 Hans Wiemerink  1767  - 6115813 Gerrit Holsteijn  1837 0-1
 1924  1867

Verslag en stand na ronde 17, gespeeld op vrijdag 5 bebruari 2016

Stenen muur niet stevig genoeg!

In de 17e ronde speelde Thomas Broek met wit tegen Gerard Kuijs. Na een paar keer behoorlijke moeite te hebben gehad met de Hollandse Stonewall heeft Thomas zich  kennelijk de nieuwste bestrijdingswijze van deze variant van het Hollands eigen gemaakt. Het gesloten systeem dat zo kenmerkend is voor de Stonewall  is in deze variant niet uit te voeren. Met een vroeg d3 en een tijdelijk pionoffer op e4 komt de Stonewall niet meer uit de verf en wordt veld f7 zwak. Gerard speelde het nog wel lang goed tegen, maar kon toch niet verhinderen  dat via f7 een ware invasie plaatsvond. Met een fraai dameoffer werd de laatste angel uit het zwarte spel gehaald en had Thomas zijn punt binnen.

Piet van Wonderen ging met wit  als vanouds vol op de aanval spelen in een Siciliaanse Draak tegen Kees Lute. Uiteindelijk had Piet met het bezetten van de g-lijn met twee torens de zwarte koning op de h-lijn vastgezet maar hij kon geen mat realiseren. Toen Kees op de damevleugel zijn heil zocht bleek de balans zodanig in evenwicht dat tot remise werd besloten.

Nieuwkomer Orkan Umbatov verkeek zich op de kracht van het loperpaar van tegenstander John Chadwick. Nadat Orkan zijn koningspionnen te ver opspeelde kregen de lopers een beslissende werking. 1-0 voor de Chadwick-man.

Ook Gerard Blees verkeek zich wat in de 1. b4 opening van Han Duinker. Nadat Han een pion won speelde hij het vervolg gewoon ijzersterk uit en daarom winst voor de b4 specialist.

Hidde Brugman wist eindelijk het “net “weer eens te vinden tegen Han Kemperink. Na een fors ratingverlies van in de 40 punten kan hij weer wat bijschrijven op zijn conto. Het Italiaanse spel bracht Hidde gaandeweg de partij voordeel en toen hij de zwarte  koning in het eindspel had vastgezet  drong hij beslissend binnen met een witte wandelkoning op g6  en een dreigend mat of beslissend materiaalverlies tot gevolg. Mooi gespeeld van Hidde!

Een kleine onachtzaamheid werd Willem Pool fataal tegen positiespeler Rob van den Heuvel die net lid is geworden van de club. De degelijke speelstijl van Rob was net wat teveel van het goede voor Willem en hij verloor.

Dat je met een nier minder gewoon lekker kan schaken bewees Ger Holsteijn die nauwelijks is bekomen van een pittige operatie. Ger kwam wat gedrongen te staan maar toen Piet Kuijs even losliet sloeg Ger direct toe en incasseerde een lekkere overwinning met zwart.

Eric van der Klooster blijft aan kop door een mooie zege in het bekerduel tegen Kijk Uit en hielp door deze zege tevens het bekerviertal naar de volgende ronde. Goed gedaan Eric!

1 Eric van der Klooster 1947 1041,5 100 17 5 12 0 64,7 -1
2 Thomas Broek 2135 1015,5 99 10 8 2 0 90 2