Verslag en stand na ronde 15, gespeeld op vrijdag 10 januari 2014

Broek consolideert, van Arkel profiteert!

In de 15e ronde interne competitie staan er drie mensen vlak bij elkaar, het zijn Thomas, Heleen en Sander.

Op de 4e plek staat de oude maar nog niet afgeschreven schaakrot Ger Holsteijn, die de trage openingsopzet van zijn tegenstander Hans Leeuwerik goed afstrafte en met actief spel de overwinning greep.

Wouter’s blik op het schaakbord is niet meer zo scherp als in het begin van het seizoen. Sander strafte de wellicht iets te rustige openingsopzet van zijn opponent hard af en greep met sterk spel het winstpunt.

Gerard van Pinxteren verloor eerst een pion op g6 en spoedig daarna de partij tegen Gerard Kuijs. In diverse stadia van de partij had van Pinxteren het beter kunnen, doen maar er zijn van die dagen…….

Piet Kuijs speelde solide, sterk en daadkrachtig schaak tegen Willem Pool. Willem vatte het allemaal te gemakkelijk op en keek ineens tegen een stelling aan die niet meer houdbaar was.

Eindelijk gaan de stukken voor Piet weer aan het werk en als hij zijn werk als regisseur serieus neemt komt hij nog ver!

Verrassing van de avond was de remise met wit van Gerard Blees tegen schaakkanon Robert van der Wal. Gerard wist steeds tactische verrassingen in de stelling te vlechten en het kostte Robert veel tijd om het allemaal te doorgronden. Er resteerde een eindspel van twee torens van Robert tegen een dame van Gerard. Door diverse schaaks was het mogelijk om de remise binnen te slepen.

Echt een prestatie van Gerard!

Pieter Dijker gaat steeds beter spelen en het kan niet anders of hij gaat in de toekomst winnen van mensen waar hij nu nog van verliest. Tegen Peter Smit had Pieter een regelrechte winststelling in handen. De koning van Peter moest noodsprongen maken, zijn paard deed niet mee en er zat een KO-slag aan te komen. Pieter schrok kennelijk van zijn eigen prima spel, want hij stagneerde met minder actieve zetten.

Het was toen ‘lucky’ Smit die als Ajax een punt pakte!

Hans Leeuwerik

Fekkes, B. - Lute, N. ½-½
Dijker, P. - Smit, P. 0-1

Verslag en stand na ronde 14, gespeeld op vrijdag 3 januari 2014

Overwinning in 16 zetten!

In de 14e ronde interne competitie was koploper Thomas als eerste klaar tegen Ger. De stelling was door de zwartspelende Ger met zorg opgebouwd, maar een tactische wending werd door hem overzien, waarna hij direct kon opgeven.

Een snel winstpunt voor Thomas die daarmee zijn 1e plek handhaaft.

Steeds dichterbij komt Heleen, die Wouter heel langzaam naar een vervelende stelling duwde. Beide spelers hadden niet gerokeerd, maar de koning van Wouter stond net even slechter en de zwarte dame van Heleen was veel gevaarlijker dan de witte van Wouter.

Uiteindelijk waren de problemen niet meer op te lossen en scoorde Heleen weer een winstpunt en passeerde daarmee Wouter op de ranglijst.

Mark kwam tegen Hans Leeuwerik met wit iets minder uit de opening maar won een pion door een schijnoffer. Zwart kon een witte achtergebleven pion lam leggen, maar deed dit niet omdat veld d5 dan weer vrij kwam voor een paard.

Het initiatief ging desondanks naar zwart en Mark beperkte zich tot het verdedigen van zijn koningsstelling. Na het opschuiven van een witte pion kwam er plots een dubbele aanval op het bord en die was beslissend.  Zwart liet het zich nog even bewijzen en gaf pas op nadat hij werd matgezet!

Jan van der Maas was heel eerlijk na afloop van de partij tegen Han. “Je hebt een gewonnen stelling weggegeven Han en daarna kon ik beslissend overnemen”. Iedere week gebeurt het weer en we lijken er niet van te leren: niets is moeilijker dan een gewonnen stelling in winst om te zetten!   Iets wat Gerard Kuijs ook kan beamen na zijn partij tegen Hans Schagen. Hans stond totaal geprakt en had reeds  afscheid genomen van de partij, toen Gerard opzichtig blunderde. De bakens werden gelijk verzet en het was Hans die op zijn “Schagens”een vol punt binnenhaalde: “Heerlijk, hoe dat toch kan gaan”…….

Hidde gaat steeds beter in vorm komen, na een lange periode van blessureleed, waardoor hij niet kon schaken. Vrijdag speelde hij met zwart een knappe partij tegen Cees Egberts die langzaam in de verdrukking kwam en de zwarte lopers loerden gevaarlijk naar de witte koning. De druk werd Cees te groot en aan opgave was niet meer te ontkomen.

Het jeugdduel tussen Marnix en Tobias werd in het voordeel van laatstgenoemde beslist en Marnix blijft de rode lantaarn nog even vasthouden. Als beide spelers hun verdedigende mogelijkheden nog wat aanscherpen dan gaan ze zeker voor verrassingen zorgen in de toekomst.

Hans Leeuwerik

Uitslagen ronde 14, gespeeld op vrijdag 3 januari 2014