Verslag en stand na ronde 26, gespeeld op vrijdag 26 april 2013

Klooster schaakt super!

In de 26e ronde heeft Eric van der Klooster hard uitgehaald, door Sander met zwart te verslaan.

Een mooie prestatie van Eric die gelijk beloond werd met de eerste plek op de ranglijst.

Met nog 6 ronden te gaan zijn er nog vier kanshebbers voor de clubtitel, te weten Eric, Sander, Heleen en Wouter.

Piet van Wonderen moest helaas afhaken door verlies tegen Heleen. Piet kreeg een Scandinaviër voor zijn kiezen en koos voor een niet gebruikelijke opstelling die nadelig uitpakte.

Na een geforceerde ruil van een loper bleef Piet met een zwakke pion zitten, welke later verloren ging. Na een offeraanval van Piet leek er nog wat in de witte stelling te zitten, maar Heleen zorgde met een tegenoffer dat de kansen voor wit verkeken waren.

Robert van der Wal laat wekelijks zien dat niemand hem kan afstoppen. Dit keer moest Wouter Beerse zich het Boa Constrictorspel van zijn opponent laten welgevallen. Het duurde tot bijna middernacht, maar toen werd duidelijk dat alle lucht uit de stelling van Wouter was geperst, met opgave tot gevolg.

Hans Leeuwerik heeft met wit de Engelse opening weer van stal gehaald en kreeg een voordelige stelling in handen tegen Kees Lute. In de tijdnoodfase met beide pionnen op promoveren gaf wit een beslissend tempo weg en kon direct opgeven.

Gerard van Pinxteren pakte Maarten Froma stevig aan en wist een dame voor een stuk te krijgen.

Maarten kreeg nog wel een gedekte vrijpion op de 7e rij en wat Schwindelkansen. Zover liet Gerard het niet komen en met een mataanval werd Maarten opgebracht.

Egbert Kooiman mist duidelijk schaakritme, want tegen Eric van Benschop blunderde hij in een stelling waar niks mis mee was een volle toren weg, na een simpele paardvork van Eric. Verlies dus voor Egbert.

Henk Vaessen won een stuk van Frank Sluiter en dwong daarna nog een fout van Frank af waardoor deze direct mat ging. Jammer voor Frank, maar een opgetogen Henk zat er duidelijk minder mee!

Piet Kuijs had er duidelijk de smoor in dat hij zijn solide stelling tegen Ger Holsteijn met een bepaalde vaardigheid om zeep geholpen had.  Ger wist er wel raad mee en na  flink materiaalverlies van Piet kon de laatste opgeven.

Nico Lute schaakt met steeds meer pit en – heel fijn – er klinkt ook minder ‘shit’! Warempel wist hij Pieter Dijker op remise te houden. Een resultaat waar hij van tevoren beslist voor getekend zou hebben.

De rode lantaarn gaat dit jaar niet door Nico gedragen worden.

Uitslagen ronde 26, gespeeld op vrijdag 26 april 2013

Overzicht voor ronde 26, gespeeld op 26 april  2013
Wal, R. van der - Beerse, W. 1-0
Kuijs, G. - Min, M. 0-1
Wonderen, P. van - Arkel- de Greef, H. van 0-1
Pinxteren, G. van - Froma, M. 1-0
Holsteijn, G. - Kuijs, P. 1-0
Mossing Holsteijn, S. - Klooster, E. van der 0-1
Leeuwerik, H. - Lute, C. 0-1
Maas, J. van der - Maasdijk, J. 1-0
Vaessen, H. - Sluiter, F. 1-0
Bosch, G. ten - Brugman, H. 1-0
Kemperink, H. - Schmit, E. 1-0
Smit, P. - Bos, G. 0-1
Benschop, E. van - Kooiman, E. 1-0
Lute, N. - Dijker, P. ½-½
Fekkes, B. - Vries, V. de 1-0

Verslag en stand na ronde 25, gespeeld op vrijdag 19 april 2013

Volop strijd om schaakkampioenschap

In de 25e ronde interne competitie veranderde er niet veel in de kop van het klassement.

Alle kanshebbers wonnen hun partijen en er is nog niets beslist.

Koploper Sander Mossing Holsteijn won met zwart eenvoudig van Hans Leeuwerik terwijl ook Eric van der Klooster, Wouter Beerse en Piet van Wonderen hun partij konden beslissen in hun voordeel.

Er zijn nog 7 ronden nodig om te bepalen wie er clubkampioen wordt.

Een mooie partij speelden Hemmo Dekkers met wit en Hans Schagen. Hans leek lang alle dreigingen te kunnen pareren maar verloor een stuk. Hemmo had de twee lopers en Hans een kreupel paard. De strijd was ongelijk en Hemmo won.

Willem Pool was erg gastvrij bezig tegen aspirant-lid Nico Kuijs. In het eindspel had Willem alleen nog even de toren achter de vijandelijk pion moeten plaatsen en de zwarte pion zou verloren gaan, waarna Willem een toren meer had. Tot Nico’s schik ging Willem met de toren naar voren en was het vervolgens een simpele remise.

Jeugdlid Victor de Vries wist knap te winnen van Pieter Dijker , die zich verkeek op de aanval van zijn

jonge opponent. Een leuk succesje voor Victor die met de week sterker gaat schaken.

Ook Marnix Deurloo bouwt zijn partijen goed op, maar geeft nu nog te gauw het voordeel weg waardoor de partijen vooralsnog verloren gaan. Dit keer moest hij het punt laten aan Jos Maasdijk die wel raad wist met de aangeboden kansen.

Uitslagen ronde 25, gespeeld op vrijdag 19 april 2013

Overzicht voor ronde 25, gespeeld op 19 april  2013
Min, M. - Bosch, G. ten ½-½
Lute, C. - Wonderen, P. van 0-1
Klooster, E. van der - Pinxteren, G. van 1-0
Beerse, W. - Holsteijn, G. 1-0
Leeuwerik, H. - Mossing Holsteijn, S. 0-1
Schmit, E. - Kuijs, P. ½-½
Froma, M. - Brugman, H. 1-0
Blees, G. - Kuijs, G. 1-0
Chadwick, J. - Maas, J. van der 0-1
Smit, P. - Harmse, P. 0-1
Benschop, E. van - Schlosser, B. ½-½
Dekkers, H. - Schagen, H. 1-0
Lute, N. - Bos, G. 1-0
Vries, V. de - Dijker, P. 1-0
Fekkes, B. - Sluiter, F. ½-½
Pool, W. - Kuijs, N. ½-½
Deurloo, M. - Maasdijk, J. 0-1

Verslag en stand na ronde 24, gespeeld op vrijdag 5 april 2013

Franse slag snel beslist!

In de 24e ronde interne competitie van de Schaakvereniging Castricum speelde Piet van Wonderen met wit tegen Evert Schmit. Piet opende traditiegetrouw met 1.e4  en speelde enigszins met de Franse slag want op de 16e zet van zwart gaf Piet al de pijp aan Evert.

Een miniatuur dus.

1. e2-e4  e7-e6  2. d2-d4 d7-d5  3. Pb1-d2 Pg8-f6  4. e4-e5 Pf6-d7  5. Pg1-e2 c7-c5  6. c2-c3 Pb8-c6  7.g2-g3  c5xd4  8. c3xd4 f7-f6  9. f2-f4 Dd8-b6  10.Pd2-f3 Lf8-b4+

Hier begaat wit zijn eerste zonde. Hij moet nu 11.Pc3 0-0 12.a3 Le7 13.Lh3 spelen. Dat is theorie.

Hij doet het anders:

11. Lc1-d2 Staat wel in de database van Fritz7 maar wordt niet aanbevolen.

Het blijkt de inleiding tot wit zijn ondergang. De volgende zetten zijn vrijwel geforceerd:

11. … f6xe5  12. f4xe5

Terugnemen met de andere pion is geen pretje:  12.dxe5 Pc5 13.Pc3 Pe4

12. … 0-0  13. Lf1-g2

Wat nu? Waar moet het zwarte paard op d7 naar toe? Het had graag op f6 gestaan. Of desnoods op b6. Kan allebei niet meer. Dus min of meer uit nood geboren, want de wijsheid komt pas achteraf:

13. … Pd7xe5! Minder sterk maar nog steeds bekend bij Fritz is Txf3 en ook dan komt zwart met voordeel uit de slagenwisseling..

En nu begaat wit zijn tweede zonde.

14. Pf3xe5?

De enige mogelijkheid om de partij nog te redden was 14.dxe5 Pxe5 15.Lxb4 (niet 15.Pf4? De3+) Dxb4+ 16.Kf2 Pg4+ 17.Kg1 en leuk is anders, maar hij leeft nog.

14. … Pc6xe5  15. Ld2xb4

15.Lc3 verandert niets aan de zaak en op 15.Pf4 volgt met kracht Txf4

15. … Db6xb4+  16. Dd1-d2 (na 16.Pc3 volgt 16… Dxb2 en er dreigt onder andere mat op f2)

16. … Pe5-d3+. 0-1 Goed, dan maar gauw een tweede bak koffie!

Heleen van Arkel- de Greef leek met Wouter langzaam over de afgrond te duwen in een positionele partij. Wouter bleef alert maar bij correct spel van wit had de nul niet meer ontlopen kunnen worden. Zoals het nu ging, kon Wouter met een loperoffer het materiaal zo uitdunnen dat er niet meer inzat dan remise. Wouter en Heleen zijn beiden nog in de race voor de clubtitel.

Mark Min zit weer op het goede spoor door een overwinning op Hidde Brugman. Laatstgenoemde speelde vrijdag zijn beste spel in een verloren positie en dan is het gewoon te laat tegen een secuur spelende Mark

Han Kemperink speelde Gerard Kuijs van het bord in een lange spannende partij. De uitslag stond al zeker 20 zetten vast maar Gerard wist het vonnis langdurig uit te stellen. Han vond het niet erg, want hij bleef lang tegen zijn eigen gewonnen stelling aan kijken en dat vervulde hem met trots. Uiteindelijk werd het 0-1 voor Han en daarmee zet hij een verdere stap richting top tien.

Nieuwkomer Martin Beentjes trad met zwart aan tegen Pieter Dijker, die ook nog niet zo lang lid is.

Martin deed het lange tijd heel netjes maar de routine van Pieter gaf de doorslag en daardoor ging de overwinning verdiend naar hem.

Frank Sluiter verloor van de opkomende jeugd. Victor de Vries profiteerde van een blunder van Frank en hij maakte de partij in stijl uit.

Uitslagen ronde 24, gespeeld op vrijdag 5 april 2013

Overzicht voor ronde 24, gespeeld op 5 april  2013