Uitslagen ronde 19, gespeeld op vrijdag 22 februari 2013

Vaessen, H. - Afwezig

Verslag en stand na ronde 19, gespeeld op vrijdag 22 februari 2013

Afbeelding

Moderne verdediging, ouderwets opgerold!

In de 19e ronde interne competitie van de Schaakvereniging Castricum werden vrijdagavond j.l. 17 partijen afgewerkt. Een mooi staaltje van aanvalskunst liet Han Kemperink zien tegen schaakrot Ger Holsteijn. Ger opende met zijn vertrouwde zwarte moderne verdediging 1…g6 tegen het 1.e4 van Han. De witspeler liet er geen gras over groeien en toonde met pionzet g4 gelijk wat zijn bedoelingen waren op de wekelijkse schaakavond.

Het agressieve g4 werd op termijn gevolgd door een stukoffer en Ger had ogen tekort om alle open lijnen richting zijn eigen koning te beveiligen.

Uiteindelijk wist Han met een mooie slotcombinatie de koning naar de 6e rij te trekken. Daar was het slecht toeven voor het belangrijkste stuk en na een dreigend mat gaf Ger de pijp aan Maarten en 0-1 voor Han.

Thomas Broek werd met wit tot het uiterste getest door Wouter Beerse, die het Thomas met ingewikkeld spel lastig probeerde te maken. De stelling was met een afgesloten witte dame uitermate lastig te beoordelen, maar het was toch Thomas die de moedige Wouter op de valreep versloeg.

Sander Mossing Holsteijn consolideerde zijn 1e plaats door titelconcurrent Heleen van Arkel-de Greef volgens het aloude adagium: “Speel remise tegen ‘the best’ en verpulver de rest” op remise te houden.

Eric van der Klooster nam met wit tegen Piet van Wonderen revanche op een eerdere nederlaag dit seizoen. Piet raakte een stuk kwijt, probeerde nog wat vaag te rommelen, maar het was Eric die met vaste hand naar de overwinning koerste.

Spectaculair was het duel van Hidde Brugman met wit tegen Evert Schmit. In een afruil Fransman werd het met tegengestelde rokades erg spannend.

Hidde had een agressieve dame en loerde naar een mat op a7. Evert keepte keurig en kwam met eigen dreigingen. Hij bracht een pion naar de 7e rij en uiteindelijk bleek dat de nagel aan Hidde’s doodskist te zijn. In de tijdnoodfase bleven beiden sterk spelen, maar de laatste stroomversnelling was te machtig voor Hidde. Een zwarte pionpromotie was niet meer te voorkomen en Evert hield met een paard de vrijpion van Hidde in een dodelijke greep. 0-1 voor Evert en een mooie achtste plek is zijn deel.

De oude schaaknestor George ten Bosch bleef wonderbaarlijk overeind in een slechte stelling. Tegenstander Maarten Froma miste het overzicht in de slotfase waarna twee kale koningen overbleven. Een mooie prestatie van George wiens vechtlust en ‘ausdauer’ alom respect afdwongen.

In het kader van het familieschaak, speelden Gerard Kuijs met wit tegen neef Piet Kuijs.

Ook neef en broer Nico Kuijs kwam ‘supporten’.Gerard had wat voorbereid in de Franse doorschuifvariant. Beide spelers hadden niet de ‘spirit’ en kwamen remise overeen na amper een half uur spelen. Ongeloof waarde door de speelzaal en afkeurende reacties werden door menigeen waargenomen. Nico Kuijs vroeg kwaad of hij z’n geld terug kon krijgen. Het is maar goed dat remisehater en schaakmaecenas Rentero geen vinger in de pap heeft bij de SV Castricum.

Hans Leeuwerik kreeg met wit in een symmetrische Engelse opening een prima stelling in handen tegen Gerard van Pinxteren. Het leek een formaliteit te worden na pionwinst voor wit.

Gerard vocht echter dapper terug en had geluk dat Leeuwerik een dreigende dameruil of pionwinst- waarna het eindspel simpel gewonnen was- over het hoofd zag.  Zie diagram

33. Dd3 wint nog een pion of dameruil met verloren eindspel voor zwart.

Toen Hans de dame van Gerard onnodig op bezoek liet, was het Gerard die ondanks pionachterstand, de betere kansen had. In een rommelige slotfase met minder dan 5 minuten op de klok werd over en weer fout op fout gestapeld en kon Gerard zelfs de winst nog pakken. Zie diagram na de 44e zet van wit : Dd1?? met de bedoeling na …44 hxg3, 45. Dh5+ met stukwinst. Gerard had echter simpel Lg4 kunnen spelen, de dame moet wijken, anders volgt er mat als de loper wordt geslagen. Daarna speelt zwart h3 en het is einde verhaal voor wit

Uiteindelijk kwam Hans gelukkig aan zijn punt doordat Gerard zijn dame cadeau deed.

Bart Schlosser stond met wit de hele partij gedrongen tegen Willem Pool. Zwart had druk met verdubbelde torens op de c-lijn. In de buurt van de 36e zet kon Bart een pion winnen maar zag dit niet. Daarna kon Bart op zijn beurt kiezen tussen pionverlies of een dodelijk paardvork. Bart koos voor het eerste, maar kon niet voorkomen dat Willem daarna de winst pakte.

Als laatste op de avond waren Eric van Benschop en Peter Smit bezig. Na fouten over en weer en diverse gemiste winstkansen voor beide partijen, eindigde de partij in een remise.

Mark Min won voor de tweede keer op rij, dit keer was het door Mark gepresenteerde Blackmar- Diemer gambiet te machtig voor Guido Bos en stond de nul voor hem al vroeg op het scorebord.

John Chadwick kreeg met wit zijn eigen Benko-gambiet voorgeschoteld tegen Boor Fekkes.

Met zwart doet John dat met dit gambiet meestal heel goed, alleen was hij even vergeten hoe je de Benko met wit moet aanpakken. Na ruim een uur begon het lijdende zuchten van John gestalte te krijgen en dan weet je als toehoorder en tegenstander hoe laat het is. John  ervoer nu zelf hoe het is om “Ge-benkood”te worden. Fekkes plaatste een ‘Boortoren’op de onderste rij van wit en snel daarna werd de koning van John voorgekookt, uitgerookt en verslonden. 0-1 voor de “Boor”.

Was vorige week Gerard Kuijs slachtoffer van een mat op g2, dit keer werd Frank Sluiter op identieke wijze gelyncht door Jos Maasdijk. Een vroeg e-4 van zwart en open lijnen richting de koning van Frank luidden het einde in van twee aansluitende winstpartijen van Frank. 0-1 voor Jos dus.

Nico Lute speelde tegen gastspeler Paul Harmse. Dit keer was het geen ‘shit’wat de klok sloeg maar al met al was het resultaat wel ‘stront’vervelend voor Nico. Om door een ‘gast’ midden op het bord mat gezet te worden getuigt niet direct van inlevingsvermogen en dat terwijl Nico zo ‘verskrikkelijk gewonnen stond’ en ‘geen f***ing-foutje’ gemaakt had. Volgende keer beter Nico!

Uitslagen ronde 18, gespeeld op vrijdag 15 februari 2013

Maasdijk, J. - Afwezig

Verslag en stand na ronde 18, gespeeld op vrijdag 15 februari 2013

Beerse van kop af

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk mag Wouter Beerse van kop af en schuilen in het schaakpeloton. Verantwoordelijk voor deze aflossing was Piet van Wonderen, die met wit in de 18e ronde Wouter  versloeg.

Wouter speelde in een doorschuifvariant van het Frans de ongebruikelijke zet Da5. Piet pakte veel ruimte en kreeg de betere stelling. Na een mindere zet van Wouter draaide Piet de duimschroeven aan en verloor Wouter uiteindelijk de partij.

Door deze nederlaag van Wouter pakt Sander Mossing Holsteijn de eerste plaats, omdat hij met wit Kees Lute versloeg met het Blackmar-Diemer gambiet.

Gerard Kuijs dacht met wit tegen Hidde Brugman een loper te kunnen winnen omdat hij aannam dat Hidde het stuk per ongeluk liet instaan.

Tot Gerard’s afgrijzen plofte Hidde gelijk daarna zijn dame op f3 met  een ondekbaar mat op g2 op de volgende zet.

Hans Leeuwerik dacht een goed stukoffer te hebben gedaan tegen Evert Schmit en liet dat iedereen weten. Want iedere rechtgeaarde schaker moet een keer op h7 offeren en aldus geschiedde. Rechtgeaard ja, maar ook slecht geaard,  want Hans had te weinig stukken in de buurt om de open koningsstelling van Evert te slechten en zijn eigen stelling kwam onder hoogspanning te staan. Nadat Evert de gaten in zijn stelling had gedicht, was het een gelopen koers en een Koninklijke paardvork maakte een snel einde aan de partij. 0-1 voor Evert

Ieder wedkantoor lacht je vierkant uit, als je wil inzetten op een remise als uitslag van een schaakpartij tussen Gerard van Pinxteren en Hans Schagen. De laatste koers is 100 euro inzetten= 100,001 euro ontvangen als de uitslag juist is.

Dit keer deden de beide heren erg hun best om de partij niet al in een vroeg stadium te laten doodbloeden.  Toen er echter een eindspel met louter zware stukken en wat pionnen op het bord verscheen werd de vrede getekend. Een correcte remise dus.

George ten Bosch speelde met wit tegen Hemmo Dekkers, die zijn dameloper weer fianchetteerde tegen de d4 en c4 opstelling van  wit.  Het begrip “Überdeckung” van wijlen Nimzowitsch past George graag en veelvuldig toe en ook in deze partij leek George met voorzichtig schaak langzaam de winst te gaan pakken.

Ergens moet een storing zijn opgetreden want na pionwinst, raakte wit het spoor bijster.

Hemmo won de pion terug en sloeg een wit remise aanbod gedecideerd af met de mededeling “ik heb vorige week al remise gespeeld, nee dank je”. Warempel serveerde hij de partij knap uit en met gereduceerd materiaal had George een kwaaie aan een geconcentreerd spelende Hemmo.

Mark Min die in de staart van het schaakpeloton vertoeft, pakte met zwart tegen Gerard Blees eindelijk weer eens een winstpunt.  Het zag er eerst niet eens zo goed uit voor Mark, want met een in elkaar geschoven pionnenstelling leek de aanval van Mark met dame en paard geen succes te worden.  En dat terwijl Gerard zelf een krachtige doorgeschoven pion op d6 leek te krijgen. Waar het fout gegaan is voor Gerard, weet de schrijver dezes niet, maar feit was dat Blees helaas weer een kogelronde cirkel achter zijn naam kreeg op het scorebord.

Frank Sluiter pakte alweer zijn 5e overwinning dit seizoen en versloeg met de witte stukken via een mooie koningsaanval de jonge Marnix Deurloo.

1 Mossing Holsteijn, S. 1127,5 100 14 9 4 1 78,6 0

Benschop, E. van - Externe wedstrijd 1-0

Verslag en stand na ronde 17, gespeeld op vrijdag 8 februari 2013

Afbeelding

Schakers Castricum verslaan Wormerveer en bizarre schaakzet zorgt voor ophef!

In de 5e ronde externe competitie speelde Castricum afgelopen vrijdag tegen Wormerveer.

Wat verwacht werd van tevoren, kwam helemaal uit want Castricum won verdiend met 6-2 tegen de Wormerveerders. Alleen Mark Min zorgde voor een smetje door te verliezen van de qua rating sterkste speler van Wormerveer. Verder remiseerden Gerard van Pinxteren en Eric van der Klooster. Robert van der Wal, Heleen van Arkel- de Greef, Piet van Wonderen, Hans Schagen en Gerard Kuijs wonnen alle vijf.

Aangetekend moet eerlijkheidshalve worden dat de schaakclub uit Wormerveer, die uit slechts dertien leden bestaat op de laatste twee borden schakers noodgedwongen liet meespelen met een rating van 817 en 1342.

Ook werd er weer interne competitie gespeeld en hoe! Wouter Beerse moet vrezen dat het zo langzamerhand gedaan is met zijn hoge positie.

Wouter kwam er met wit niet aan te pas tegen Sander Mossing Holsteijn. Hoewel Wouter vaak succes oogst met zijn eigenzinnige en creatieve spelopvatting, maakte hij het dit keer wel erg bont.

Gedurende het grootste deel van de partij bleef zijn hele koningsvleugel onontwikkeld. Bepaalde wetten kunnen nu eenmaal niet worden genegeerd en Sander profiteerde  met mooi veldspel en diverse tactische dreigingen, die Wouter uiteindelijk niet meer kon pareren. 0-1 voor Sander en Wouter staat nog slechts met een banddikte op kop voor Sander.

De partij tussen Evert Schmit met wit en Maarten Froma kwam wel heel bijzonder aan zijn eind:

Tot en met de 32e zet van wit Lh5-f7 werd er keurig genoteerd door Evert en Maarten.

Beide spelers waren allebei in tijdnood en toen deed Maarten een zet die Evert volledig in verwarring bracht. Hij pakte Evert’s paard op e7 van het bord en zette daar Everts loper van d6 voor in de plaats. Uiteraard geen opzet, maar wel een verrassend slimme actie van Maarten. Deze ‘Fred Kaps’ verdwijntruc kostte Evert een vol stuk:

Evert zette de klok stil en vroeg Maarten wat zijn laatste zet was. Hij zei: “ik heb je paard eraf geslagen”. Evert zei: “ja, met mijn loper, dat mag niet, en hoe heb je dat dan genoteerd, kijk nog eens goed”. Maarten had  Lxf8 opgeschreven en was zich echt van geen kwaad bewust en Evert was het spoor volledig bijster.

Kees Lute werd er bijgehaald. Die kon er ook geen touw aan vastknopen. Tot en met de eerste stelling was de partij uitstekend te reconstrueren, Evert en Maarten hadden zoals gezegd, beiden keurig genoteerd. Alleen die laatste move dus niet. Gelukkig kwam Maarten toen met het aanbod om de partij als remise te noteren. Eind goed al goed.

Piet Kuijs smaakte het zoet der overwinning door na een eerdere nederlaag dit seizoen op overtuigende wijze Henk van der Eng te verslaan. De Nimzoindiër van Henk werd door Piet vakkundig ontleed en gefileerd. Henk leverde een pion in maar leek wat aanvalskansen op de witte dame te krijgen.

Uiteindelijk bleek het om een ‘fata morgana’ te gaan en werd Henk’s dorst naar een nieuwe overwinning  op Piet niet gelaafd.

Willem Pool werd verrast door het hardnekkige spel van tegenstander en nieuwkomer Boor Fekkes. Laatstgenoemde speelt net zo taai als zijn naam zeldzaam is.

Beide heren waren als laatste nog bezig en de partij werd uitgemolken tot er geen andere uitslag mogelijk meer was dan remise.

Frank Sluiter lijkt zijn Tata-vorm vast te houden na een mooie overwinning op Nico Lute.

Frank bleef de hele partij rustig en pas na opgave van Nico door mat,  liet hij zich verheugd van zijn stoel vallen. Deze jongen gaat nog voor ophef zorgen!

Het juniorenduel van Marnix Deurloo tegen Victor de Vries viel uit in het voordeel van de laatste. Victor heeft de voornaam van een geduchte schaker en lijkt mogelijkheden te hebben om zich uit de onderste regionen los kunnen te worstelen.

1 Beerse, W. 1098,5 100 17 11 2 4 70,6 5

Bosch, G. ten - Externe wedstrijd 0-1
Pool, W. - Externe wedstrijd 0-1

Verslag en stand na ronde 16, gespeeld op vrijdag 1 februari 2013

Wit begint en wint (niet!)

Nadat de competitie in januari bijna tot stilstand was gekomen door het Tata schaaktoernooi (waar veel clubleden aan deelnamen), was er vrijdag j.l. eindelijk weer eens een gewone schaakavond in de Kern.

De 16e ronde werd gespeeld en opvallend was het, dat alleen gastlid Boor Fekkes zijn partij met wit wist te winnen. Alle andere witspelers behalve twee remiezerdjes, verloren hun partij en dat is bijzonder te noemen.

Koploper Wouter Beerse heeft met zijn kersverse 1933 rating punten een belangrijke barrière overwonnen. Waarschijnlijk liep hij met zijn hoofd in de wolken want hij verloor vrijdag tegen Kees Lute. Met een magere marge staat Wouter nog net vooraan, kan hij dit volhouden?

Ook runner-up Hidde Brugman redde het niet met wit, want hij verloor tegen een taai verdedigende Eric van der Klooster, die beslissend counterde in de tegenaanval.

Een joviale Robert van der Wal deelde na afloop van zijn partij biertjes uit aan wie dat maar wilde. In zijn voorafgaande partij was hij minder gul, want de te elfder ure opgeroepen tegenstander Henk Vaessen werd genadeloos naar de rand van het bord geschoven en het was van der Wal die het laatste gemene zetje gaf en Henk het ravijn in duwde.

Uit het ravijn opgestaan lijkt Gerard Kuijs die een ratingcrash van min 220 punten overleefd lijkt te hebben. Slachtoffer van zijn intense revanchegevoelens was Egbert Kooiman, die het spoor kwijt raakte in een Hollandse Stonewall. Daar zag het eerst niet naar uit, want zwart had niet genoeg compensatie voor zijn stuk tegen twee pionnen. Nadat Egbert later in de partij de dekking van een paard losliet sloeg Gerard toe en won.

Hemmo Dekkers verloor tegen Piet van Wonderen ( kan gebeuren), maar wat nog erger was:  hij zag mat over het hoofd en Piet was er als de kippen bij om deze voor iedere schaker verheugende ‘happening’ met verve uit te voeren.

Ook werd er voor een laaiend enthousiaste menigte in het Dorpshuis een bondswedstrijd gespeeld. Over de inhoud slechts dit: Castricum 2 verloor van een sterker Excelsior met 5-3. Niets op af te dingen en de Heemskerkers staan daardoor ongeslagen op kop in de tweede klasse.